tiistai 27. tammikuuta 2015

Hunajameloni-sitruunamelissakeitto

Tämä melonikeitto on makean aromikasta pirteää herkullista sapuskaa makeanmielitekoon. Jos on unensaantivaikeuksia tai levoton olo, sitruunamelissa rauhoittaa.

 Jos juo paljon sileitä smuuteja sun pirtelöitä, voi kyllästyä ruoan rakenteeseen. Minusta pureskelu on syvästi tyydyttävää ja siksi tykkäänkin kovasti syömisestä. Smuutin sijaan - tai pehmiksin, jota sanaa itse tykkään käyttää vegaanisesta ja raa'asta sileästä marja-hedelmäruoasta - voi tehdä keiton, johon lisää aineksia ja jättää sattumia.

Hunajameloni on itsessään herkullinen ja aromikas hedelmä, mutta siitä saa helposti vielä nautinnollisempaa ja mineraalipitoisempaa ruokaa. Hunajamelonit ovat nyt edullisia. Hunajameloni on oiva nesteyttäjä ja sisältää mm. karotenoideja ja kaliumia. Se on myös erittäin hyvin ja nopeasti sulavaa ruokaa. Kaloreita siinä on niukasti. Ostan melonit yleensä kokonaisina. Hunaja- ja cantaluponmelonin ruukaan jättää huoneenlämpöön 1-2 päiväksi siltä varalta, että hedelmä on vielä raaka.

Sitruunamelissa sopii kaveriksi monille hedelmille ja salaatteihin. Lainasin ja referoin Tohtori-sivustolta tietoja tästä hienosta ja monipuolisesta yrtistä.

 www.tohtori.fi/?page=5184117&id=6243477
Sitruunamelissa auttaa vatsavaivoihin, pahoinvointiin, päänsärkyyn, hammassärkyyn, unettomuuteen ja hermostuneisuuteen. Sen haihtuvalla öljyllä on kouristuksia laukaisevaa, rauhoittavaa ja tulehduksen vastaista vaikutusta.

Sitruunamelissassa on mm. flavonoideja, kuten luteoliinin ja kversetiinin glykosideja, kahvi-, klorogeeni- ja rosmariinihappoa.

Sitruunamelissasta tehtyä kylmäkuivattua vesiuutetta (1% voiteena) tutkittiin kliinisessä kokeessa 115 potilaalla jolla oli huuliherpes. Voide lyhensi merkitsevästi paranemisaikaa ja pidensi aikaa jolloin rakkulaa ei ollut. Tämä vaikutus varmennettiin vielä kaksoissokkokokeella 116 potilaalla, ja erityisesti rakkulan nopea paraneminen oli merkittävä.

Kasvilla ei tunneta olevan haittavaikutuksia.

Koska lehtivihreää sisältävissä kasveissa on arvokkaan ja terapeuttisen lehtivihreän lisäksi paljon mineraaleja, tähän keittoon kannattaa lisätä niitä. Keitto on niin aromikas, että lisävihreät uppoavat sinne hyvin. Pinaatti on miedon makuinen. Tai voit lisätä vaikkapa roomansalaattia tai muita vihersalaatteja ja/tai viherjauheita.


Ohjeesta tulee iso annos yhdelle tai pienempi kahdelle hengelle.

½ hunajamelonia siemenet poistettuna ja kuorestaan koverrettuna
1 pieni kurkku tai ½ kesäkurpitsaa
n. 3 tiukkaan puristettua rkl sitruunamelissaa varsineen päivineen
1 rkl sitruunanmehua
vielä lisää lehtivihreää, itse panin 3 rkl villivihannesrouhetta ja ½ tl spirulinaa

ja sitten sitä, joka tekee monista ruoista minulle vielä parempaa: lakritsijauhe! Ilman sitäkin keitto on oikein hyvää. Mutta lakritsijauhe sopii moneen paikkaan. Pistin ½ tl. Jos olisi ollut aniksensiemenjauhetta, olisin käyttänyt pelkästään sitä, mutta pääsi loppumaan.

Paloittele meloni ja kurkku. Jätä puolet melonista ja pätkä kurkusta soppasattumiksi. Tehosekoita muut ainekset tasaiseksi. Voit lisätä hieman suolaa jos haluat. Kaada soppa sattumille ja naati. Sopan voi tehdä yhtä hyvin cantaluponmelonista.

Helmikuussa alkavassa ryhmänettivalmennuksessa TUORETTA TALVEEN on vielä tilaa. Tulisitko virkistymään ja täyttämään ravintoainevarastojasi hyvällä ruoalla hyvällä porukkatsempillä? Voit lukea linkistä myös, miten aikaisemmat ryhmävalmennettavat ovat parantaneet terveyttään ja elämäänsä elävällä raakaravinnolla. Ilmoittaudu minulle mea.salo@netikka.fi.
http://hellatonkokki.blogspot.fi/2014/12/mea-salon-raakaravintovalmennus-netissa.html

Facebookissa infoa täällä:
https://www.facebook.com/profile.php?id=1615077762053711&ref=ts&fref=ts