sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Jos kauppaan ei pääse, onko sinulla kotivara?

Miten toimit, jos myrsky katkaisee sähköt ja pysäyttää liikenteenkin päiväkausiksi? Jos ei ole mahdollista hakea kaupasta ruokaa? Voi sattua monenlaisia tilanteita, joissa tarvitset ruokavarastoa. Tässä artikkelissa käsittelen asiaa raakavegaanin näkökulmasta. Sekaanin kotivarautumisesta löytyy netistä runsaasti tekstiä. Onpa ruokavaliosi mikä hyvänsä, saat vinkkejä ravinnetiheän ja voimia ylläpitävän ruoan kotivarasta. Kotivararuoan riittävän kalorisisällön lisäksi on tärkeää, että siinä on runsaasti ravintoaineita, jotta pysyt voimissasi.

Sisäministeriö määrittelee kotivaran näin: "Kotivara tarkoittaa, että kotiin hankitaan ruokaa ja muita päivittäin välttämättä tarvittavia tavaroita vähän enemmän. Kotivaran pitäisi riittää useaksi päiväksi, jopa viikoksi. Kotivaraa käytetään päivittäin "parasta ennen" -suosituksia noudattaen, ja uutta hankitaan tilalle. Näin elintarvikkeet säilyvät tuoreina ja tavarat käyttökelpoisina." www.intermin.fi/fi/turvallisuus/varautuminen/kotivara

Moni asioi ruokakaupassa lähes päivittäin. Kaikki eivät suunnittele ruoanlaittoa vaan ostavat ruokaa fiilispohjalta siksi päiväksi. Jos asuu yksin ja sairastuu, jääkaappi on pian tyhjä eikä jaksa mennä kauppaan. Silloin voi toivoa, että joku ystävällinen sielu käy kaupassa ja tuo kassillisen ruokaa.

Entä jos jokin uhkaisi kotiseutumme tai -maamme turvallisuutta, eikä ulos voisi mennä ulkoisista syistä johtuen? Nettiä ei tarvitse kauan selailla, kun löytää keskusteluketjuja, joissa ollaan yhteiskuntamme ja maailman tilasta huolestuneita. Joillakin sivustoilla myös keskustellaan ruoka- ym. varastojen keräämisestä.

Sisäministeriö neuvoo sivustollaan: "Tilanne, jossa kauppaan ei pääse, voi yllättää monestakin syystä. Yksinasuva voi sairastua, eikä kykene ostoksille, tai perheenjäsen sairastuu. Yhteiskunta voi haavoittua; tulee lakko, liikenneyhteydet katkeavat tai laaja sähkökatkos häiritsee arkea. Voi sattua sellainen onnettomuus, että kaupat joudutaan sulkemaan tai ulos ei voi lähteä. Myös jakeluhäiriö voi estää tavaroiden kuljetuksen kauppoihin tai hankinnat kaupasta. Myrsky voi nopeasti sotkea arjen turvalliset rutiinit. Se saattaa tukkia liikenteen pitkäksi aikaa ja katkaista sähköt useaksi päiväksi."

Ei siis tarvitse tapahtua kummempaa kuin että rekankuljettajat, myymälöiden tai jakelukanavien työntekijät tai viljelijät meillä tai ulkomailla menevät lakkoon. Mutta myös jokin globaali kriisi voisi lopettaa elintarvikkeiden tai polttoaineiden tuonnin Suomeen. Ydinvoimalaonnettomuuskin on mahdollinen, meillä ja lähellä, maamme rajojen ulkopuolella.

Mitä kannattaa pitää varalla

Netistä löytyy ruoka- ja muita tarvikelistoja tarpeista, joita jokaisen kotoa pitäisi löytyä kaiken varalta. Ohjeissa kehotetaan pitämään kotona mm. säilykkeitä ja hiutaleita. Elävän ravinnon ruokatarpeita niissä ei mainita. Elävän raakaravinnon ruokaohjelman kehittäjä Ann Wigmore puhui aikoinaan elävästä ravinnosta hyvänä katastrofiruokana ja edullisena pula-ajan ravintona kaikille.

Kuvitteellinen mainos sanomalehdessä:
"Miljoonapalkkio tiedosta, joka johtaa sellaisen syötävän kasvin keksimiseen, joka kasvaa kaikissa ilmastoissa, vetää ravinnepitoisuudessaan vertoja naudanlihalle, kypsyy 3-5 päivässä, voidaan kasvattaa milloin tahansa, ei vaadi maata eikä auringonpaistetta, sisältää yhtä paljon C-vitamiinia kuin appelsiini ja tomaatti, josta ei kerry jätettä, joka voidaan syödä valmistamatta ja prosessoimatta, on hyvin sulava, edullinen, säilyy useita päiviä ilman jääkaappia, on vähäkalorinen sekä sisältää täydellistä proteiinia, kasvi, joka on testattu ja jota on jo käytetty sekä ruokana että lääkkeenä tuhansia vuosia."

Tällaisen ajatusleikin Ann Wigmore tarjosi kirjassaan The Hippocrates Diet and Health Program (suomennos omani).

Siemenistä kasvatettavat idut ovat täydellistä ruokaa. Niissä on paljon A-, B-, C- ja E-vitamiineja, mineraaleja, rasvahappoja, entsyymejä, hyviä hormoneja ja fytoravinteita sekä runsaasti aminohappoja. Iduista saa tuoreinta mahdollista ruokaa ympäri vuoden parissa päivässä ja ilman valoa tai multaa. Alfalfa, mungpavut, linssit ja auringonkukansiemenet ovat suosituimpia idätettäviä. Herneenitujakin voi syödä keittämättä. Idättämisestä lisää täällä:
http://hellatonkokki.blogspot.fi/2014/02/miksi-kannattaa-idattaa.html

Herneenituja

Epäviljoista kuten tattarista, hirssistä, kvinoasta ja amarantista tehdään liotettuna tai idätettynä yleensä tehosekoittamalla raakapuuroa. Soseuttaminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Kuivurilla kasviksista ja siemenistä voi valmistaa näkkäriä varastoon. Maailman vanhinta leipää essealaisten leipää on valmistettu vehnänituja massaksi jauhamalla ja kuivattamalla massa ohueksi leiväksi auringon kuumentaman kiven päällä. 

 Tattarikrakkereita.

Myös versoja voi kasvattaa pienessäkin asunnossa. Näin saa tuoretta vihreää. Viime talvena onnistuin versottelemaan ikkunalla ilman kasvilamppua IV vyöhykkeellä, vaikka talvi oli pääosin lumeton ja pimeä. Versot eivät välttämättä tarvitse multaa kasvualustakseen, vain kosteutta. Herneet ovat halpoja, ja niitä versotettaessa saadaan ruokaan paljon arvokasta lehtivihreää. Auringonkukansiemenistä tulee pienempiä mutta meheviä versoja. Kaikkia kotimaisia viljoja voi myös kasvattaa oraiksi, joita voi puristaa mehuksi tai pureskella niistä arvokasta vihermehua ja sylkäistä kuidun pois. Ituja, versoja ja oraita tuoreempaa ruokaa ei ole. Ne kuuluvat ravintoainerikkautensa ansiosta ruoka-aineiden kärkeen. Jos sähkö on poikki, ituja ja versoja voi syödä suoraan "puutarhasta" niiden tarvitsematta silloin kylmävarastointia.

 Herneen- ja auringonkukanversoja sekä viljanorasta.

Maistuvan, täyttävän ja ravinteikkaan padan saa nopeasti koottua jostain epäviljasta, iduista, versoista, juuresraasteesta, hapankasviksista, aurinkokuivatusta tomaatista, muutamasta pähkinästä ja viherrouheesta, jonka on tehnyt kasvukautena keräämistään villivihanneksista.

Ituja on syöty tuhansia vuosia. Kiinassa käytettiin idätettyjä papuja sairauksien parantamiseen jo 3000 eKr. Niitä käytettiin Kiinassa ja Japanissa myös ravintolisänä. Lännessä kapteeni James Cookin merimiehet saivat pitkillä merimatkoillaan ravintolisäksi iduista valmistettua mallasjuomaa eikä yksikään merimies sairastunut keripukkiin, kun taas useilla muilla laivoilla sairastuminen oli tavallista.

Sisäviljelyyn tarvitset vain astioita ja puhdasta vettä. Jos vedenjakelu keskeytyisi tai vesijohtovesi saastuisi, viranomaiset perustaisivat vedenjakelupisteitä. Kotona on tarpeen olla vesikanistereita tai kannellisia ämpäreitä. Katastrofin varalta kotona on kuitenkin hyvä olla myös vedenpuhdistustabletteja, ellei omista jotain hyvää vedenpuhdistussysteemiä. 

 Kuivuri on kätevä. Kuivattu ruoka ei tarvitse sähköä säilyäkseen. Tässä 
viherrouhetta, omenaa, pihlajanmarjoja ja aroniamarjaa.

Voit miettiä ruokavarantojasi. Miten pitkäksi aikaa sinulla tai perheelläsi riittää ruokaa? Saatko riittävästi myös ravintoaineita?

Ehdotuksia kotivaraksi

Siemenet: alfalta, mungpapu, linssit, auringonkukka (versotuskäyttöön miel. kuorellisia), seesam, kurpitsa, hamppu, pellava, chia, tattari, kinoa, hirssi. Lisäksi pähkinöitä, manteleita.
Kuivahedelmät ja -marjat: kannattaa kerätä ja kuivattaa syksyllä omenoita, pihlajan- ym. marjoja, kaupoista rusinat, taatelit, viikunat, aprikoosit, luumut jne. Banaani- ym. hedelmäviipaleita voi kuivattaa.
Kuivuriruokaa: esim. krakkereita, mysliä, juuressipsejä
Lehtivihreää: kerää kesäkausina villivihanneksia ja kuivata ja rouhi niitä säilöön. Lisäksi klorellaa, spirulinaa, kelpiä sekä muita leviä. Kerää ja kuivata myös teeaineksia.
Mausteita: normaali maustevarasto
Tuoretuotteita: hapatettuja kasviksia kuten hapankaalia lasipurkeissa, juureksia ja sipuleita mahdollisuuksien mukaan kylmätiloihin
Muita säilyviä: aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja, soijakastiketta, carobjauhetta, öljyjä
Pakastimeen: varastoi pakastimeen pääasiassa satoa kuten marjoja ja sieniä. Jos pakastin on vajaa, siellä voi pitää myös siemeniä, ne säilyvät siellä mainiosti.
D-vitamiinia lisäravinteena. Jos olet vegaani, myös B12-vitamiinia lisäravinteena. Vedenpuhdistustabletteja. Multaa. 

Ateria syntyy vaikka liotetusta villiriisistä (tai kuoritusta kaurasta),
linssiniduista, herneenversoista, porkkanaraasteesta, 
hapanvihanneksista ja oliiveista. Mausteena basilikaa ja nokkosensiemeniä.


Vielä ehdit ilmoittautua netissä tapahtuvaan raakaravintovalmennukseeni TUORETTA TALVEEN, joka alkaa torstaina 12.2. Voit lisätä raakaravintoa ja vegaanista ruokaa omaan ruokavalioosi siihen mittaan asti kuin haluat. Infoa täällä:
 http://hellatonkokki.blogspot.fi/2014/12/mea-salon-raakaravintovalmennus-netissa.html
ja Facebookissa  https://www.facebook.com/profile.php?id=1615077762053711&ref=ts&fref=ts
mea.salo(at)netikka.fi