maanantai 3. maaliskuuta 2014

Paprikapata ja raakaravintovalmennus

Vielä ehdit ilmoittautua 14.3. alkavaan ryhmäämme ELÄVÄÄ! Raakaravintovalmennus. Käy tutustumassa siihen blogini Valmennus-sivulla  http://hellatonkokki.blogspot.fi/p/blog-page.html. Se on sijoitus loppuelämäsi terveyteen, ja valmennuksessa voit edetä omaan tahtiisi.
Facebookissa info löytyy osoitteesta  http://hellatonkokki.blogspot.fi/p/blog-page.html


Paprikapata on maukas ja mukava rouskuteltava, täysipainoinen ateria.

Parsakaalia kannattaa syödä viikoittain, sillä se sisältää syövältä suojaavia aineita, kuten useimmat kaalikasvit. Parsakaalissa on myös paljon lehtivihreää. Hapankaali tai muut hapanvihannekset kannattaa myös pitää ruokavaliossa hyvien maitohappobakteerien vuoksi. Terve ja monipuolinen vatsan ja suoliston hyvien bakteerien kanta on tärkeä terveyden edellytys koko kehon ja mielen kannalta. Tattari sisältää kaikki ruoasta tarvitsemamme aminohapot eli proteiinit, ja lisäksi se tuo ruokaan täyttävyyttä. Paprika sisältää mm. C-vitamiinia ja karoteenia.

Paprikapata on eväs, jonka voit hyvin valmistaa edellisenä iltana. Jos valmistat ruoan etukäteen, sinun ei tarvitse liottaa siemeniä erikseen, vaan ne pehmenevät ruoassa. Saatat haluta lämmittää tätä hieman vesihauteessa tai alhaisimmalla lämmöllä levyllä. Älä pane ruokaa mikrouuniin, koska se tuhoaa ravintoaineet. Tattari on viljankaltainen mutta gluteeniton siemen, joka on täydellinen proteiinin lähde. Sitä löytää useista marketeista siemenhyllyltä. Oluthiivaa myyvät luontaistuote-, eko- ja luomukaupat.


2 paprikaa (ei vihreää)
2 rkl aurinkokuivattua tomaattia saksilla pieneksi pilkottuna
1 kuivattu viikuna paloiteltuna, poista kova kanta (jätä viikuna pois, jos et halua makeutta)
½ sitruunan mehu
1-3 rkl oluthiivaa, ei välttämätön
2 rkl sipulijauhetta (kaupan maustehyllyköstä)
(pieni valkosipulinkynsi murskattuna)
1 tl mietoa chilijauhetta
½ tl ruususuolaa tai muuta hyvää suolaa maun mukaan tai soijakastiketta

1 dl yön yli liotettuja tattarinjyviä (ei siis hiutaleita) tai auringonkukansiemeniä
pikkupätkä purjoa hienonnettuna tai vihersipulia
kourallinen parsakaalinnuppuja pieninä suupaloina, myös kukkakaali käy
lisäksi mielen mukaan muita vihanneksia kuten hapankaalia, kyssäkaalia, ituja, versoja, oliiveja, ananaspaloja tms.

Sekoita tehosekoittimessa tai monitoimikoneessa reseptissä mainitun suolan yläpuolelta kaikki ainekset keskenään rouheiseksi seokseksi. Tehosekoitin saattaa vaatia välillä koneen pysäyttämistä ja ainesten kaapimista kulhon reunoilta alas. Sekoita lusikalla kulhossa tämä seos muiden paloiteltujen ainesten kanssa yhteen. Testaa maku. Jos ruoka saa tekeytyä muutaman tunnin tai yön yli, parsakaali pehmenee hieman ja ruoka marinoituu.