maanantai 13. huhtikuuta 2015

Nopea raakaruokapäiväni

Raakakeittiössä ruoanlaitto kestää yleensä muutaman minuutin ja nautiskelu paljon pidempään. Koska ison ruokasalaatin perinpohjainen rouskuttelu voi kestää vaikka 50 minuuttia, tykkään moniajosta, eli luen usein syödessäni. Meitä on kerta kymmenennen jälkeen neuvottu, että aterialla pitäisi keskittyä yksinomaan syömiseen. Se on hyvä neuvo työpöytänsä ääressä tai autossa hotalehtijalle tai sellaiselle, joka syö liikaa. Itse olisin lapsenakin lukenut syödessäni, mutta ruokapöytään ei saanut tuoda kirjaa. Seurassa tokikaan en lue.

Aamun lämminvesituopillisen jälkeen tein tapani mukaan ison mehun. Tällä kertaa siinä oli iso kurkku, fenkoli, punajuuri, muutama porkkana, omena, mustakaalinlehtiä, muutama pieni kurkuma, pala inkivääriä, öljyliraus ja mustapippuria. Vettä tai yrttiteetä menee päivän mittaan nesteytykseen.


Ensimmäinen kiinteä ateriakin oli tuopissa. Siinä oli puoli tuntia vesikupillisessa lionneena 
2 rkl chiansiemeniä 
2 rkl rouhittuja pellavansiemeniä 
sekä
pieni kupillinen puolukkasurvosta
saman verran pakastemansikoita
n. 3/4 dl viime kesän kuivattua nokkosta rouheena
luomubanaani kuorineen, kovat päät poistettuina
1 tl klorellaa, en tottuneena maista sitä
vaniljaa
vähän vettä


Tehosekoittimessa sekoitin siemeniä ja niiden nestettä lukuun ottamatta muut ainekset. Chiaa ja pellavaa sekoitin vain vähän aikaa, jotta chia pysyi sammakonkutumaisena. Näin puurosta tuli mukavan kiisselimäinen, tosin kiisseliä paksumpi.

Päivällissoffalle istuin iltaseitsemän aikoihin. Koska jääkaapissa on iso tilaa vievä keräkaali, nyt syödään kaalia lähes joka päivä. Sen lisäksi salaatissa on parsakaalia, avokado, tomaatti, oliiveja ja hapankaalia sekä kastikkeena munanmakuisen salaatin kastike täältä:
http://hellatonkokki.blogspot.fi/2015/03/jos-kirjan-voisi-syoda.html

Salaatin kanssa pari tattarista tehtyä kuivurikrakkeria, jonka päällä sitruunalla maustettua avokadoa. 


Nälkä ei tänään enää tule, mutta saatan juoda pullollisen kombuchaa jos oikein mieli tekee.