sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Raakaravinto auttoi makeanhimosta

Kristiinan ruokapäivä ennen: karkkia, juustoa ja teetä.
Nyt: salaattia, puuroa ja pakuria.
Ennen: koko päivä lähes syömättä, illalla pääasiassa lohtuherkuttelua.
Nyt: kunnon aterioita pitkin päivää.
Olo on aika paljon virkeämpi. 

 
Kristiina Sandman teki vuosia 10-12-tuntisia työpäiviä ja usein lauantait päälle. Velvollisuudentunto ja potilaiden auttaminen menivät omien tarpeiden edelle niin, että syömäänkään ei ehtinyt. Työpäivä meni usein teellä ja muutamalla työpaikan kahvihuoneesta napatulla keksillä. Kristiina rakasti työtään mutta oli kroonisesti väsynyt. Sitä oli vaikea myöntää edes itselle. Alkuvuodesta hän sai lahjaksi laboratoriokoepaketin, ja siinä paljastui anemia ja korkeahko kolesteroli. Kilo juustoa viikossa, runsas päivittäinen suklaan syönti sekä jäätelö olivat nostanut rasva-arvoja, ja yksipuolinen syöminen sekä litra-pari teetä päivässä olivat romahduttaneet rauta-arvot. Kristiina muisti erään kollegansa todenneen, että jokaisen lääkärin tärkein tehtävä on omasta työkunnostaan huolehtiminen. Kristiina löysi tiensä Tuoretta talveen -raakaravintovalmennukseen.

Raakaravinnon Kristiina oli löytänyt jo nuorena ja pitänyt raakajaksojakin. Nuoruuden ehdottomuus "kaikki tai ei mitään" -periaatteella oli kuitenkin vieneet motivaation muutaman viikon hyvän alun jälkeen. Näin tapahtuu monelle, joka tekee ruokamuutoksia riuhtaisemalla ja yrittää muuttua sinnikkyydellä ilman iloa ja rentoutta. Kristiinan ruokatottumukset olivat vuosien mittaan menneet niin epäterveellisiksi, että vatsa ei enää tuntunut edes kestävän juuri tuorekasviksia.

Kristiinalla on tapana juosta työmatkat, 10-15 km/pv. Hän lähti ilman aamiaista, sillä illan raskaasta syömisestä johtuen aamulla ei ollut vielä nälkä. Työpaikalla meni paljon teetä ja joka kuppiin useita keinomakeutusrakeita. Päivän aikana Kristiina pisti suuhunsa mitä kahvihuoneessa sattui olemaan tarjolla, suklaata tai muutaman keksin. Silloin tällöin hän nielaisi pussikeiton tai jogurttia.

Juostuaan kotiin iltakuuden tai -kahdeksan aikoihin Kristiina oli puhki ja nälästä kiukkuinen. Kaapista saattoi löytyä suuhun riisikakkuja, rasvaista juustoa, rahkaa, soijavanukasta, jäätelöä, hedelmä tai kasvis ja paljon karkkia. Teen runsas makeuttaminen makeutusaineilla piti koko päivän yllä makeanhimoa ja makeutteisiinkin jäi koukkuun. Vitamiineja hän nautti lisäravinteina.

Kristiinan kunnolliset ateriat olivat harvassa. On hämmästyttävää, että hän kuitenkin jaksoi urheilla ja juoksi viikossa 50-100 kilometriä ja vielä ui useita kertoja viikossa, vaikka olo tuntui jatkuvasti nuutuneelta! 39-vuotias Kristiina oli myös huomannut, että iän karttuessa palautuminen hidastui ja ilmeni erilaisia kremppoja.

Valmennukseen tullessaan Kristiina halusi oppia ja motivoitua syömään pääosin raakaravintoa, löytää kunnollisen ateriarytmin loppuelämäkseen, lisätä hyvinvointia sekä hoitaa väsymyksensä pois. Hän halusi myös alkaa elää vegaanisesti ja ekologisesti.

"Haluaisin myös olla luovempi, innovatiivisempi ja utelias uusille asioille ja ajatuksille", Kristiina kirjoitti. "Harmittaa myös, että viime vuosina on ollut talven mittaan muutama raju räkätauti, jollaisia en aiemmin juuri sairastellut. Ruokavaliolla lienee ollut varsin suuri rooli asiassa."

Valmennus aloitti ison muutoksen

Valmennukseen lähteminen oli käännekohta. Jo valmennuksen alussa hän kirjoitti ryhmän Facebook-seinälle päivityksen: "Tattaria oli kulunut lähes 2 kg vajaassa 2 viikossa! Olen ihastunut tattaripuuroon, jota teen idätetystä tattarista, puolukasta ja stevialla hieman makeutan. Kuin mummon marjapuuroa!"

"Olen onnistunut tekemään muutoksia "raakaan" suuntaan ja olo ollut selvästi virkeämpi. Avokadoa, siemenkastikkeita ja hapankaalia yms. tarvikkeita löytyy nyt kotoa ja ateria on helppo koota nopeasti valmiiksi. Yllättäen makeaa ei enää tee niin mielikään. Jos olen työreissussa syönyt leipää yms. perusmättöä, olo on ollut ihan vetämätön. Käyn nykyään kasvisravintolassa aamu-uinnin jälkeen juomassa vihershotin ja jonkin muun kasvismehun ja noudan sieltä päivän eväät. Syön myös paljon ituja, versoja ja muuta vihreää. Tosi helppoa, eikä enää ole vatsavaivoja."

Kuva: Mea Salo

Juomiinkin on tullut iso muutos. "Valmennuksessa neuvomasi palutusjuoma auttaa jaksamaan lenkillä. Teen olen vaihtanut pakurihaudukkeeseen ja makeutuksessa siirtynyt steviaan. Makeutusaineet eivät taatusti olleet terveellisiä. Ennen join myös viikonlopun ekstraherkkuna ja palkintona 1,5 litraa kevytkokista tai muuta limpparia. Nyt juon kombutsaa tai vissyä."

Kristiina kertoo saaneensa valmennuksesta myös energiaboostin lähteä vihdoin keskustelemaan ammattilaisen kanssa elämästään laajemmin. Hän oli pohdiskellut asiaa jo pitkään.

"Tämä valmennus on aloittanut ison muutoksen elämässäni. Sain tietää, että toimitusjohtajamme on vegaani ja heillä kotonaan vegaaniruokaa laittava au pair. Aion itsekin hakea kotiini vegaanista au pairia, jolloin voisin myös adoptoida kodittoman kissan ja koiran. Näin saisin lemmikeille hoitajan sekä valmista vegaaniruokaa kotona. Olen tosi innoissani."

Heti valmennuksen alussa Kristiinalle tuli vastaan "raakailijoille" osuva runo, jonka hän jakoi kanssamme:

"Kun haaveet lantrataan,
jää pelkkää vettä vaan,
ne täytyy ottaa raakana
tai ei ollenkaan."


Anna-Leena Härkönen

Osuva viisaus koko elämää ajatellen!
Uusi raakaravinnon ja elävän ravinnon perusvalmennus alkaa pian, heti vapun jälkeen. Oletko sinäkin kauan halunnut selättää sokerihimon ja saada oikeasti lisää energiaa, mutta et ole omin voimin kyennyt tekemään asialle mitään ratkaisevaa? Täsmäohjaus ja ryhmätsemppi ovat vahva apu. Tule mukaan seuraavaan perusvalmennukseen, lisätiedot täällä: