torstai 11. syyskuuta 2014

Huipputerveellistä marja-aroniaa raakana

Lintujenkin suosima mustamarja-aronia on nyt kypsynyt IV-vyöhykkeellä. Aroniaa kasvaa monissa puistoissa ja talojen tonteilla koristeena tai pensasaitana, koska pensaan lehdissä on myöhemmin syksyllä loistavat värit. Jos eivät nämä kerrostalojen asukkaille kelpaa kerättäviksi, sopii sinun mennä korjaamaan sato talteen. Ripukat ja marjat ovat niin suuria, että yhdellä nyhtäisyllä saa kourallisen ja nopeasti ämpärillisen. Korjuukautta kestää pakkasille saakka, joten marjoja voi kerätä vähitellen. Varsinaisesti syöntimarjoja varten kasvatetaan yleensä Viking-nimistä lajiketta, mutta koristearonialajikkeet käyvät ruuaksi yhtä hyvin.


Aronian terveysvaikutuksia on tutkittu tieteellisesti, ja sitä pidetään kansainvälisesti supermarjana. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen ja Kuopion yliopiston yhteistyö tuotti jo v. 2006 maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen tietokannan kasvien fenoliyhdisteistä. Aronia sisälsi yhdisteitä eniten. Ruusunmarja ja mustikka tulevat seuraavina, mutta niitä on runsaasti monissa muissakin marjoissamme: mustaherukassa, juolukassa, puolukassa, variksenmarjassa, pihlajanmarjassa, karpalossa, lakassa, vadelmassa ja mansikassa.Tutkimus on jatkunut, ja tänään oli juttu Hesarissa (tiede B9) pihlajanmarjoista, ja samalla mainitaan marja-aronia. Kuopion Yliopisto ja Maa-ja elintarviketalouden tutkimuskeskus tutkivat 150 kasvikunnan tuottetta polyfenolien suhteen. Kahdenkymmenen parhaan joukossa oli 16 marjaa.

Kasveissa fenoliyhdisteet toimivat puolustusmekanismeina. Fenoliyhdisteet ovat antioksidantteja, jotka suojaavat elimistöä hapettumiselta ja sitä kautta monilta sairauksilta ja ennenaikaiselta vanhenemiselta. Fenoliyhdisteet myös estävät kolesterolin hapettumisen ja muuttumisen muotoon, jossa kolesteroli pääsee kerääntymään verisuonten seinämiin. Fenoliyhdisteiden arvellaan myös hidastava syöpäsolujen kasvua ja hillitsevän tulehdus- ja allergiareaktioita sekä bakteerien ja virusten muodostumista.

Aroniasta tehdään terveysjuomaa ja puristeita myyntiin, mutta parhaat ravinto- ja suoja-aineet saat, kun syöt marjoja tuoreeltaan ja säilöt niitä itse. Kovin moni ei marjaan vielä ole mieltynyt, mutta makua voi kouluttaa. Meillä kaikilla varmaan on niitä ruoka-aineita tai ruokia, joista emme ensisyömisellä ole pitäneet. Joistakin on tullut herkkuja. Paprikaa ja oliiveja syön nykyään mielelläni, vaikka en lapsena ensiksi niistä tykännyt. Aroniamarja oli aluksi sellainen kokemus, että jo muutaman marjan maku yli puolen litran pehmiksissä tuli ikävästi läpi. Koirani söisi niitä suoraan puskista miten paljon hyvänsä, mitä tietenkin täytyy rajoittaa.

Aronia on mehukas mehustettava tuoreeltaan. Sen tanniinit tuntuvat imevän kaiken kosteuden suusta mutta samalla lisäävät syljeneritystä, mikä on ruoansulatukselle hyväksi. Aronia laskee voimakkaasti verenpainetta, joten aroniaa ei pidä juoda paljon kerralla. Minun piti tietenkin kokeilla tämäkin juttu. Verenpaineeni on hyvä, ja lasillisesta aroniamehua tyhjään vatsaan tuli joksikin aikaa huono olo. Aroniasta tulee hyvää mehua omenan kanssa sekoitettuna. Pistän sitä kuitenkin nyt satokautena melkein mehuun kuin mehuun.





Kuukelsin aroniaa muutama vuosi sitten ja englanniksi löytyi runsaasti tekstejä. Mainittiin mm. että aronia
- sisältää valtavasti antioksidantteja, enemmän kuin useimmat muut marjat. Tässä yhteydessä aroniasta käytetään jopa superlatiivia
- parantaa kolesterolia ja näin auttaa sydäntä ja verisuonia
- vähentää tulehdusta mm. astmassa, reumassa ja rauhoittaa ärtynyttä suolta
- sisältää valtavasti flavonoideja, on puhdistava ja voi olla parantamassa useita syöpälajeja
- hoitaa virtsatiehyitä
- parantaa verenkiertoa
- tappaa joitakin vahingollisia bakteereja ja viruksia
- parantaa muistia
- auttaa ruuansulatusta
- parantaa immuniteettia
- lievittää flunssan oireita
- Amerikan intiaanit uskoivat sen syömisen nostattavan lempeä

Satakunnan tyrniseuran sivustolla www.satakunnantyrniseura.fi   kerrotaan, että marja-aronia sisältää beetakaroteenia, B1-, B2-, B6-vitamiineja, C-, E- ja K-vitamiinia, anthosyanideja, polyfenoleja, kvinikhappoa, booria, jodia, kuparia, mangaania, magnesiumia, molybdeeniä ja rautaa.
Antioksidanttinen aktiviteetti puristusjätteessä oli suurempi kuin koko marjassa ja suurempi kuin mehussa.

Tyrniseuran sivuilla suositeltiin kuivattamaan mehun puristuskuitu, ja näin olen tehnytkin. Seura neuvoo myös, että puristuskuitu on hyvää vispipuuron ainesta. Alkoholin ystävät voivat tehdä siitä kuulemma hyvää punaviiniä. Venäjällä kuivatuista marjoista on valmistettu teetä.




Käytän aroniaa niin, että juon osan, kuivatan kuivurissa osan kuidusta ja pakastan kokonaisina osan. Lisään aroniaa hedelmä- ja marjamikseihin. Sekoitan marjoja myös banaanien ja omenien kanssa tehosekoittimessa massaksi, levitän leivinpaperilla päällystetyille ritilöille ja kuivatan nahkamaiseksi namiksi. Käärin rullalle ja syön. Hellattoman kokin raa'assa namikirjassani on näitä hedelmärullaohjeita enemmänkin.

Aroniaa suositellaan juomaan terveysteenä. Teen teetä mehustuksen puristusjätteestä, tuoreena tai kuivattuna kuten yläkuvassa. Teetä täytyy keitellä 15 min, muuten siihen ei tule makua. Yhdistänkin aroniaan mielelläni pakuria, yrttejä sekä muita mausteita. Aroniatee maistuu melko samalta kuin ruusunmarja- ja malvatee.