keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Pihlajanmarjoja tuoremehuihin

Monia puutarhamarjoja sekä mustikoita syö mielellään siltäänkin, mutta jotkin kirpeät marjat kaipaavat lempeyttäviä aineksia seurakseen. Nyt saa pihlajanmarjoja ja aronioita vaikka lähipuistosta, ellei se ole kovin liikennesaasteisella  alueella. Kannattaa varmistaa kaupungilta, etteivät puistotyöntekijät myrkytä puita ja pensaita.

Kaikkia marjoja tai hedelmiä ei kannata mehupuristimeen tai -linkoon panna, koska kuituastiaan jäisi surullisen suuri osa ruokaa. Eli esim. mansikoita, vadelmia, kiivejä, päärynöitä, persikoita, nektariineja ja päärynöitä en pistäisi. Olen kyllä joskus nähnyt käsittämättömän mehureseptin, jossa linkoon on työnnetty jopa avokado! Myös eräs valmennettavani ja kurssilaiseni sanoi panneensa linkoon aamumehunsa seuraksi muutaman kuivatun viikunan ja saaneen niistä mehuun hyvää makua. Itse en ole kuivahedelmiä mehutuksessa käyttänyt.

Pihlajanmarjoja kannattaa maistella eri puista, jos valinnanvaraa on. Jotkin ovat mehukkaita ja aromikkaita, toiset kuivempia. Eilen huomasin, että lakanalla muutaman päivän kuivuneet pihlajanmarjat eivät enää olleet koiraltani turvassa, sillä aterian jälkeen se meni nuuhkimaan marjoja ja valikoi sieltä muutaman yksitellen suuhunsa. Edellinenkin koirani tykkäsi niistä. Se poimi niitä maasta ja pureskeli kuono rutussa ja silmät sikkaralla.

Varastointimarjoiksi pihlajanmarjoja kannattaa poimia ensimmäisten pakkasten jälkeen, jolloin maku on parempi, mutta koiran kanssa käyn päivittäin puistossa, josta kourin marjoja taskuihini päivän tarpeeksi. Ruusunmarjoja myös. Kun niitä kerran riittää, pistän niitä moneen ruokaan. Ja mehuhan on ruokaa sekin.

Jo väristä voi päätellä, että pihlajanmarjassa on valtavasti karoteenia. Se on hyvä C-vitamiinin- ja kuidunlähde, ja se sisältää useita mineraalejakin merkittäviä määriä. Useista marjoista saa terveyttä suojaavia flavonoideja, niin pihlajanmarjastakin.

Useimmiten teen aamumehuni yhtenä satsina, mutta joskus on kiva tehdä eri makuja, kuten tänään. Totuttelen vähempisokeriseen ruokaan, ja nämä mehut eivät ole erityisen makeita. Voit halutessasi lisätä makeutta porkkanasta tai makeista omenoista. Tässä vain vinkkejä, tee itsellesi mieluisia sekoituksia. Yleensä lisään mehuihini vihreää joko tuoreena tai jauheena (spirulina, klorella, nokkonen, kelp). Tummaan mehuun lisäsin sitä tällä kertaa, koska se ei vaikuttanut väriin.


Vihreässä mehussa on kurkku, pala parsakaalia, kotimaisia omenoita ja peukalonpäämitta tuoretta inkivääriä. Kurkku ja kesäkurpitsa ovat hyviä maun miedontajia, mutta eivät anna makeutta. Parsakaalia panin ehkä kolmanneksen omenien määrästä. Kaaleja kannattaa lisätä mehuihin vain varovasti, koska ne kitkeröittävät mehua helposti. Raikas janon vievä juoma varmasti.

Punaisessa mehussa on kurkkua, kotimaisia omenoita, pihlajanmarjoja ja mustikoita. Mustikat alkavat olla metsässä nyt vetisiä ja aiempaa mauttomampia, joten käytän niitä mieluiten mehuun. Vanhempani eivät pysy pitkiä aikoja poissa metsästä, jos siellä suinkin on jotain kerättävää. Siispä saan mustikoita aina vain. Pihlajanmarjojen annostuksessa kannattaa olla varovainen. Puolen litran mehuun panin ehkä desilitran marjoja. Jos makeutta on enemmän, voi marjojakin lisätä enemmän. Maku oli hyvin marjaisa. Aronia olisi sopinut joukkoon tai vaikka mustikan sijaan. Aroniat alkavat olla kypsiä täällä IV vyöhykkeellä ja niiden poimintakausi on pitkä.

Oranssissa mehussa on kotimaisia omenoita, pihlajanmarjoja ja porkkanoita. Omenat eivät olleet kovin makeita, joten porkkanat olivat hyvä lisä. Appelsiini olisi sopinut joukkoon hyvin. Erilaiset melonilajikkeet olisivat tehneet tästä jo juhlamehun. Pidin tästä mehusta eniten, koska en ole pitkään aikaan tällaista maistanut.

Kun pääsee itse puristamiensa oikeasti tuoreiden aamumehujen makuun, haluaa mehusta nauttia usein. Moni valmennettavani on sanonut, että aamukahvi on jäänyt kuppiin parin hörpyn jälkeen, ja aikaa myöten kokonaan pois! Tällä en tarkoita sanoa, että kahvi pitäisi jättää kokonaan pois, jos siitä kovasti nauttii.

Ilmoittautuminen muutaman kerran vuodessa pitämääni netissä tapahtuvaan ryhmävalmennukseen on käynnissä ja alkaa 26.9. Jos raakaravinto ja hyvä olo kiinnostavat, käy lukemassa ihmisten kertomuksia raa'an ja elävän ravinnon vaikutuksista omassa elämässään. Jos vaikutuit, liity pian porukkaan.
http://hellatonkokki.blogspot.fi/2014/08/raaka-suunta-syksyyn-ruokaremontti-2014.html