sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Ruusunmarjaa tuoreeltaan

Moni ei ole tullut ajatelleeksi, että ruusunmarjaa eli -kiulukkaa voi hyvin syödä raakana. Sehän ei ole edes hapokas vaan hyvin makea ja mieto. Lapsena söin kaverin kodin pensasaitana kasvavan ruusupensaston hedelmiä järsimällä hedelmälihan siementen ympäriltä.

Hedelmämaailmassa ruusunmarja muistuttaa sharonia eli kakia eli persimonia, värinsäkin puolesta. Tehosekoittimessa molemmista tulee valmista vanukasta. Ruusunmarja ei kuitenkaan ole persimonin lailla mehukas.

Miksiköhän ruusunmarjoja hyödynnetään niin vähän? Se on helppo ja nopea poimia seisaaltaan eikä tarvitse mennä öttien syötäväksi metsään. Itse poimin kiulukoita läheisestä puistosta. Olin kysynyt kaupungin eräältä puutarhurilta, myrkytetäänkö puiston kasveja, kuten joidenkin kaupunkien puistoalueilla tehdään. Ilokseni hän sanoi, että ainoastaan joidenkin pylväiden ympärille on pantu myrkkyä, ja sen näkee ruskeana renkaana pylvään ympärillä. Hän vakuutti, että voin turvallisesti poimia ruusun- ja pihlajanmarjoja!

Marjat kypsyvät vähän eri aikoihin, joten on hyvä ennen poimintaa kääntää marjaa ja katsoa, onko toinenkin puoli marjasta punehtunut. Marjat on hyvä poimia, kun ne ovat jo punaisia tai punaoranssisia mutta eivät vielä pehmeitä. Kovina ne on helpompi käsitellä, ja silloin olet yleensä ehtinyt apajalle ennen toukkaa.
Jätin loput vielä puskiin saamaan enemmän väriä. Pihlajanmarjoja olen myös kerännyt käyttömarjaksi, mutta varastoon kerään myöhemmin, kun on ollut pihlajanmarjan makua parantavia yöpakkasia.


Ruusunmarjassa on C-vitamiinia enemmän kuin missään muussa ruoka-aineessa, ja mustaherukankin se päihittää reippaasti. Väristäkin voi päätellä, että siinä on myös paljon karotenoideja, etenkin beetakaroteenia ja lykopeenia. Marjaa syömällä saa hyvin myös E-vitamiinia, folaatteja, magnesiumia ja kaliumia.

Marja on täynnä isoja siemeniä. Jotkut kuivattavat marjoja ja poistavat siemenet vasta sen jälkeen. Itse halkaisen marjan ja kaivan siemenet pikkulusikalla pois. Ruusunmarja on superruoka, koska sen ravintoarvo on niin suuri, että sitä muihin ruokiin lisäämällä saa ruoan ravintoarvot nousemaan.

Kuivatusta ruusunmarjasta saa liottamalla ja tehosekoittamalla samanlaista vanukasta kuin tuoreestakin. Jos työlääntyy marjojen perkaamiseen, voi ostaa kuivattuja marjoja tai marjajauhetta.

Seuraavassa puurossa - ja yleensäkin - käytän kanelina ceyloninkanelia eli aitokanelia. Tavallinen marketin ei-luomu kaneli, joka on kassiakanelia, sisältää aitokanelia enemmän kumariinia, joka on maksalle haitallinen.

Olen vähentänyt sokereiden käyttöä omassa ruoassani ja opetuksessani, joten aiemman tapani mukaan en kuori enää ruokiin banaania toisensa jälkeen. Voit tietenkin tehdä makeampaa puuroa ja kiisseliä jos haluat. Kiisseli tulee varmasti hyvää vadelmien sijaan myös mansikoista. Voit myös käyttää enemmän ruusunmarjoja jos haluat makeampaa.

 

Siemenpuuro ruusunmarja-vadelmakiisselillä

puuro
2 rkl pellavansiemeniä
2 rkl chiansiemeniä
1½ dl vettä
½ banaania
hieman vaniljaa
hyppysellinen ceyloninkanelia
(ripaus hyvää suolaa)

Sekoita siemenet veteen ja anna liota 20 min. Sekoita ainekset keskenään. Kanelin voi myös ripotella valmiin puuron päälle.

kiisseli
iso mukillinen perattuja ruusunmarjoja
n. 1 dl vadelmia 
vaniljaa
vettä sen verran kuin tehosekoitin vaatii

Sekoita ainekset tasaiseksi tehosekoittimessa.