tiistai 17. tammikuuta 2017

Rösti ja uusia tuulia

Hellaton kokki -blogin jotkin reseptit paljastavat tehovekottimen, mehurusentimen ja monitoimikoneen seassa köökissäni olevan myös hellan. Monet valmennusasiakkaani ovat kysyneet: "Mitäs muuta minä sitten syön kuin raakaruokaa?" Aika harva haluaa siirtyä kokonaan raakaruoalle, ja kukin asettaa omat tavoitteensa. Minä autan tavoitteiden saavuttamisessa.

Alan blogitella aiempaa enemmän kuumennettujen, pääasiassa terveellisiä vegaaniruokia. Tämänkertainen ruoka, rösti, ei sellainen ole, mutta mukava sitä on syödä. Vegaaniruoka kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän terveydellisistä, ekologisista ja eläinoikeudellisista syistä. Sosiaalisistakin, koska porukoissamme alkaa löytyä yhä enemmän vegaaneja. Hyvinä emäntinä ja isäntinä haluamme tarjota hyvää ruokaa kaikille vieraillemme ja läheisillemme.

Kuumennettujen ruokien reseptien taaja blogittaminen Hellattoman blogissa ei käy päinsä. Aloitan lähitietämillä uuden blogin. Mitä muuta siihen ruoan lisäksi tulee, sitä suunnittelen, ja ilmoitan sitten.

Rösti on alun perin sveitsiläinen perunakakkunen, joka kypsennetään raakaraasteena muiden valinnaisten ainesten kanssa paistinpannussa. Nykyään Suomessa röstin nimellä taitaa kulkea mikä tahansa perunapaistos, joka on voitu tehdä keitetyistä perunoista ja kypsennetty uunissa. Aloin paistella perunaröstejä kolmisenkymmentä vuotta sitten, mutta välissä oli pitkä tauko, kun olen rajoittanut paistinpannun käyttöä. Röstin maku ja rakenne ovat kuitenkin niin suuhuni sopivat, että nostalgiakaipuussani kaivoin reseptin muististani ja laitoin iltaruoaksi.

Röstin voi maustaa monella tavalla niin kuin perunan ikinä. Nuoruuteni röstin maustoi yrtti nimeltä rakuuna, joka antoi ruokaan makean vivahteen, vähän kuin jouluisen perunalaatikon, vaikkei perunaloora kuulukaan suosikkiruokiini. Muistan syöneeni tahnamaista looraa jonain jouluna jäätelön kanssa. Siihen se sopi.

Röstin voi paistaa myös vohveliraudassa. Silloin välttyy kääntämiseltä :)


4-5 keskikokoista perunaa pannun koosta riippuen
1 sipuli
1 rkl rakuunaa
suolaa maun mukaan, itse panin isoon röstiin runsaan ½ tl ruususuolaa, merisuolaa riittää vähempi
jokunen rouhaus mustapippuria
öljyä paistamiseen

Kuor... jaa, mitäpä perunoita turhaan kuorimaan. Poistat vain mahdolliset idunalut ja huonot kohdat.
Raasta perunat karkealla terällä.
Liota raastetta 10 min kylmässä vedessä. Irtoaa tärkkelystä.
Pilko sipuli ja kuullota pannussa öljyssä. No niin, nyt siellä joku paistelee valkosipuliakin.
Valuta ja purista vesi raasteesta ja lisää pannuun. Anna peruna-sipuliseoksen kypsyä keskilämmöllä n. 10 min välillä sekoitellen.
Lisää mausteet.

Painele seos pannuun tiiviiksi pannariksi. Paista muutama minuutti. Kakun tulee irrota helposti pannusta. Kääntääksesi kakun liu'uta se varovasti matalalle lautaselle. Käännä tyhjä pannu ylösalaisin lautasen päälle. Purista patakintailla lautanen ja pannu tiiviisti toisiinsa (näin minä teen) ja käännä ylösalaisin, jolloin kakkusen toinen puoli saa paistua muutaman minuutin. Pintojen tulee saada väriä.

Syö yksin tai kaksin salaatin kanssa.

Uusi nettivalmennukseni alkaa 9.2. Moni löytää sen avulla hyvän ateriarytmin ja hyviä ruokarutiineja. Hyvien rutiinien avulla aterioiden suunnittelu sujuu nopeasti, jos kummempaa suunnittelua edes tarvitsee, kun on aina käsillä tietyt perusraaka-aineet. Tehosekoittimen tarvitset, ja hella löytynee. Muu on valinnaista. Terveelliset ruokavalinnat voivat olla yksinkertaisia. Henkilökohtaisessa valmennuskerrassa otan huomioon mieltymyksesi, ruokarajoitteesi ja muut tarpeesi. Ryhmätsemppi antaa vertaistukea, ja monet tulevat perusvalmennukseeni mukaan uudelleen ja uudelleen! Valmennan rennolla otteella, lempeästi. Lue lisää täältä:
http://hellatonkokki.blogspot.fi/2017/01/mea-salon-raakaravintovalmennus-netissa.html

Kirjani Hellattoman kokin elävä ravinto tulee painosta alkuviikosta!