keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Tuoremysli kaurasta

Tykkään kovin liotetun kuumentamattoman kuoritun kauran napsahtavanpehmeästä purutuntumasta ja mausta. Mitään vastaavaa ei ole tullut vastaan. Voit tehdä tuoremyslin parissa minuutissa. Pistät pari desiä yöksi likoon runsaaseen veteen, jotta kaura pehmenee ja turpoaa. Lisäät kaapista muut ainekset ja nautiskelet myslin erilaisista rakenteista. Kauraa ei siis keitellä!

Tämän myslin voit nauttia minä päivän ateriana haluatkin. Se sisältää paljon energiaa, kuituja ja ravintoaineita. Hyvä herkku makeanmielitekoonkin.


1½-2 dl kaurasuurimoita
siemeniä, pähkinöitä, kuivahedelmiä tai niiden palasia,
itse panin muutaman saksanpähkinän (hyvät omega-3-rasvahapot), 
joitain rusinoita suurempia herkullisia, köh, kuivattuja marjoja
kookoslastuja
(pihlajanmarjarouhetta itse kerätyistä ja kuivatuista marjoista)
kasvimaitoa, kaupan tai itse tehtyä 

Huuhtele kaura ja liota sitä runsaassa vedessä yön yli tai 8 h. Valuta vesi pois ja huuhtele vielä. Yhdistä ainekset ja nauti mauista ja pureskelusta. 

Kaupan mysleissä on paljon sokeria ja suolaa. Varsinkin granolat ovat silkkaa karkkia. Hanki kuorittua kauraa eli suurimoita. Kuorintatavasta johtuen suomalaista kauraa ei valitettavasti saa itämään, mutta liotuskin auttaa ravintoaineita imeytymään. Kaura itsessään on gluteenitonta, mutta jos se on käsitelty samassa tilassa gluteeniviljojen kanssa, gluteenia on tarttunut hieman kauraankin. Suomalaista täysin gluteenitonta, ns. puhdaskauraa saa ainakin Puuppolalta.

Kaura on hyvää verensokerille ja kolesterolille

Syön kauraa kohtalaisen paljon sen herkullisuuden ja monikäyttöisyyden, mutta myös terveellisyyden ja kotimaisuuden takia. Kauralimaa on vanhastaan keitetty avuksi vatsavaivoihin. Kyse on beetaglukaani-nimisestä liukoisesta hyytelökuidusta, joka muodostaa suojaavan kalvon mahalaukkuun ja ohutsuoleen. Tällä on tasoittava vaikutus joihinkin elimistön tapahtumiin. Se ehkäisee kolesteroliarvojen nousua. Kauran kuidut myös hidastavat verensokerin imeytymistä, joten kauran hiilihydraatteja ei kannata pelätä. Kuidulla ja kuidulla on eroa. Hyytelö auttaa suolentyhjennyksessä.

Kaura sisältää hyviä aminohappoja, mm. lysiiniä, jota kovin monet ruoka-aineet eivät sisällä. Raija Tahvonen, genomisen ravitsemuksen professori Luonnonvarakeskuksessa Lukessa, kirjoittaa blogiartikkelissaan Lukessa, että "Runsas kauran käyttö näyttää suojaavan sydän- ja verisuonitaudeilta ja tyypin 2 diabetekselta ja vähentävän ennenaikaisen kuoleman riskiä yleensä. Muutamissa tutkimuksissa on havaittu jopa syöpäriskin vähenevän". Koko artikkeli löytyy täältä:
 https://www.luke.fi/blogi/totuus-loytyy-kaurapuurosta/

Tervetuloa kohta alkavaan nettivalmennukseeni, jos haluat lisätä kasvisaterioita ruokavalioosi, tehdä pysyviä muutoksia askel askeleelta ja voida paremmin
http://hellatonkokki.blogspot.fi/2017/01/mea-salon-raakaravintovalmennus-netissa.html