maanantai 24. helmikuuta 2014

Vitamiinit vartissa verenkiertoon

Eilinen aamiaiseni:


Kuidut mehulingon kuituastiaan, mehu vatsaan ja siitä vitamiinit suoraan verenkiertoon. Mikä määrä vitamiineja, mineraaleja, lehtivihreää, antioksidantteja, entsyymejä, flavonoideja, herkullista makua ja muuta hyvää rakentamassa immuniteettia heti aamusta! Väestölle annettu suositus puolesta kilosta tai jopa vain 400 grammasta kasviksia päivässä on naurettava, tai pikemminkin itkettävä. Mehussa ovat ravintoaineet ja kalorit. Kuidussa on... pääasiassa vain kuitu, joten ei mielestäni kannata kantaa huolta, jos ei keksi sille käyttöä. Voi panna osan krakkeritaikinaan tai jos syö kuumennettua ruokaa niin sämpylätaikinaan, patoihin, pyöryköihin, vuokiin tai mihin nyt keksii.

Useimmiten linkoan tai puristan aamumehuni suoraan litran kannuun.


Tuloksena on yleensä mehua väriltään jotain vihreän ja ruskean väliltä. Kuitenkin lähes samalla vaivalla saa vaikka kolmen mehulajin aterian. Kokeillessa löytää uusia herkkumakuja itselle ja toisille. Jo väreillä on vaikutusta vireyteen! Ylimmäisen kuvan aineksista syntyi tällaisia kimaroita:


Vehnänorassatoa odotellessani tein vihermehun näistä aineksista:


Kurkkua, parsa- ja lehtikaalia. Mehupuristin irrottaa lehtikaalista paremmin mehun kuin mehulinko. Maku: niittyinen.

Aniliininvärinen mehu syntyi näistä:


Pieni sormenpään kokoinen pala inkivääriä kuorittuna - siis vain pieni palanen kuvassa olevasta inkiväärinjuuresta - sekä verigreippi ja puolikkaan sitruunan mehu. Vähän vettä lantringiksi. Maku kirpeä.

Pinkki mehu oli paras, monimakuinen.


Omena, lohko punakaalia ja fenkoli. Monet kaalit maistuvat mehuissa kitkeriltä, jopa polttavilta, joten lisää niitä mehuun varovasti. Kukkakaalia en mehusta ollenkaan, keräkaalia jonkin verran. Kyssäkaali on oikein hyvää. Tottumattoman kannattaa pistää paljon pienempi kaalinlohko kuin kuvassa. Omena ja fenkoli sopivat mielestäni mehuun kuin mehuun. Kasvismehujen juontia aloittelevan on hyvä lisätä mehuihin omenaa, sillä se tekee mehuista tutumman makuisia ja antaa makeutta.

Sinä voit kuitenkin tehdä mehua vaikkapa vain lasillisen verran, jos et ole kaltaiseni litrahuuli. Hyödyt siitä kyllä. Te mehu vaikka näistä tavallisista aineksista:


Sikainfluenssaepidemiaa kuulemma odotellaan. Itselläni ei ole vuosiin enää ollut flunssaa, mikä on ihanaa. Ei tarvitse peruuttaa töitä, tapaamisia tai muita suunnitelmia taudin takia. Olin sairastellut koko elämäni paljon flunssia, jotka yleensä kestivät puolitoista kuukautta ja jättivät nuutuneen olon. Lapsuudesta asti söin penisilliiniä keuhkokuumeisiin ja angiinoihin. Antibioottikuurien jälkeen oli pitkään väsynyt olo enkä jaksanut harrastaa liikuntaa. Laulu taukosi.

Ylimmässä kuvassa oli vielä porkkanoita. Mihinkäs ne menivät? No, teki mieli vielä lisää mehua, joten mehustin porkkanat ja lisäsin vielä toisen kurkun. Tuloksena sameanruskeaa mehua, ei kuvaa. Mehustuksen alkuvuosina ei litrankaan mehu pitänyt minulla kylläisyyttä yllä. Puolen tunnin päästä täytyi syödä joko iso lautasellinen raakapuuroa tai kolme varttilitraa vanukasmaista marja-hedelmäpehmiksiä. Nykyään iso mehu pitää minut kylläisenä tunteja ja olon kevyenä.

Tammikuussa blogasin perusasioita mehustamisesta otsikolla Samalla pikaruoka ja elämän eliksiiri. En onnistu linkittämisessä.