lauantai 13. joulukuuta 2014

Miten söisin joulun pippaloissa ja muualla?

Ei tip tap (lyhennelmä iskelmästä Ei tippa tapa). Pikkujouluja vielä? Ja se varsinainen juhla. Siitä pian uusivuosi. Jos sinulla on ruokarajoituksia, kannattaa miettiä etukäteen, miten saat syödäksesi myös pikkujouluissa ja viimein joulupöydässä ja muissa kokoontumisissa. Jos ongelmakohtasi sen sijaan eivät ole ruoka-ainerajoitukset vaan pikemminkin määrän rajoittaminen, valmistaudu siihenkin henkisesti etukäteen. Kun olet valmistautunut ja hyvällä mielellä, voit toivottavasti nauttia juhlista kuten muutkin.

Kaikki ruoka-allergikot, intolerantikot sekä terveellisesti ja/tai eettisesti syödä haluavat sekä laihduttaa haluavat ihmiset joutuvat erityisesti miettimään, miten syödä kodin ulkopuolella. Nykyään ymmärretään yleensä jo sen verran, että diabeetikko, keliaakikko, pähkinäallergikko ja laktoosi-intolerantti henkilö joutuvat terveyssyistä selvittämään tarkasti, mitä he voivat syödä. Karppikset ovat vaatineet vähähiilihydraattisia annoksia ravintoloissa ja ovat sellaisia saaneet. Laihduttajien vähärasvaisuustoiveita lienee yritetty noudattaa mahdollisuuksien mukaan. Jos kyseessä on sairauden oireiden ehkäiseminen, ruoanvalmistajat pyrkivät noudattamaan erikoistoivomuksia ja kanssa-aterioijat ymmärtämään tai ainakin hyväksymään toisella tavoin syövän valinnat.

Jos kuitenkin haluaa syödä ekologisesti tai eettisesti kuten vegaani, tai terveellisemmin kuin mitä koko väestölle suunnatuissa ravintosuosituksissa sanotaan (esim. raakailija), joutuu kasvattamaan itselleen sarvikuonon nahan. Paitsi että suurimmassa osassa maatamme on vaikeaa tulla kunnolla ruokituksi, kun kaikki tai lähes kaikki ruoat tehdään sekaaneja varten, joutuvat omat valinnat herkästi myös ympäristön kyseenalaistamaksi.

Vegetaristi ei ole vegaani

Vegaani syö vain kasviperäisiä ruoka-aineita. Usein luullaan virheellisesti, että vegaani on hienosteleva nimitys vegetaristille. Vegetaristi on sekaani eli sekasyöjä, joka kieltäytyy ainoastaan eläinkudoksista. Jotkut eivät syö myöskään munia. Sen sijaan vegaani ei syö mitään eläinperäistä, ei siis myöskään maitotuotteita, mätiä, hunajaa tai liivatetta. Jotkut rajaavat myös E-koodilliset eläinperäiset lisäaineet pois. Vegaani ei halua hyväksikäyttää eläimiä (tai pitäisikö sanoa pahaksikäyttää) eikä myöskään käytä nahkaa, hanki villavaatteita tai muita tuotteita, joissa on käytetty eläinperäisiä ainesosia tai joita on testattu eläimillä. 

Sain arvioitavakseni vegaanisen keittokirjan, bloggaan siitä piakkoin. 














Halusi tai ei, vegaani joutuu olemaan pioneeri ja kertomaan jatkuvasti jopa koulutetuille elintarvikealan ammattilaisille, mikä kuuluu kasvi-, eläin- ja kivikuntaan. Meille ollaan herkästi tarjoamassa lihatonta sekaruokaa. Tämä täytyy jollain tapaa kestää ja elää sen kanssa ilman, että nostaa adrenaliinejaan aina kun itselle ei löydy sopivaa ja hyvää ruokaa. Muuten elämä käy raskaaksi. Siihen pystyy kun tietää, että omien ruokavalintojen ansiosta satojen ja tuhansien eläinten ei tarvitse syntyä karuun epäelämään ja kuolla. Asia tulee koko ajan tunnetummaksi ja ihmiset muuttavat ruokavalintojaan. Vegaaninen ruoka on herkullista, täyttävää ja ravinnepitoista. Suomenkielisiä reseptejä löytyy runsaasti netistä. Vegaanisia ruokakirjojakin on julkaistu jo useita, ja tämän tekstin kirjoittaja tekee kolmatta raakaruokakirjaansa.

Raakailija

Raakailija haluaa syödä suurimman osan ellei kaiken ruokansa raakana, kuumentamatta. Jos ruokaisia vegaaniannoksia on vaikea saada, raakavegaani aiheuttaa ravintoloissa, pitopalveluissa, ruokaloissa ja kotikeittiöissä vielä enemmän päänraavintaa. Suurin osa raakailijoista syö kuitenkin osaksi kuumennettuakin ruokaa, eivätkä kaikki raakailijat suinkaan ole vegaaneja. Raakailija haluaa syödä terveellisesti ja voida hyvin, myös vanhana, ehkä myös parantua sairaudesta tai pitää sairautensa oireet mahdollisimman vähäisinä tai poissa.

 Lanttulaatikkoa pihvien muodossa, sienipataa ja salaattia. 
Joulun raakareseptejä tulossa piakkoin.

Laihduttaja tai liikasyömistä varova

Tähän ryhmään kuuluvalla on kiusaus syödä liikaa ja etenkin kutsuilla ja muissa seurustelutilanteissa. Mieti etukäteen, miten aiot syödä ja juoda riippumatta siitä, mitä toiset tekevät. Jos tulee kiusaus lastata lautanen täyteen ja vielä santsata, mieti (jos ehdit) mitä seurauksia on sillä, että tässä ja kaikissa pikkujouluissa ja pirskeissä syöt vatsasi niin täyteen, että jälkeen päin harmittelet sitä. Entä kun työpaikoilla ja muualla on joulun alla tarjolla konvehteja ja pipareita? Nimi- ja/tai syntymäpäivinä saattaa myös olla tarjoilua, ja harvoin se on terveellistä. Jos haluat laihtua tai sinun täytyy muuten keskittyä itsehillintään hallitaksesi syömistäsi, et halua heittää hukkaan sitä hyvää, minkä olet saavuttanut, jos olet jo tehnyt muutoksia ruokavaliossasi ja saanut aikaan tuloksia. Juhla-ahmimisesta voi alkaa pitkä alamäki ja elämässä on yksi epäonnistuminen ja lannistumisen kokemus lisää syömisen alueella.

Kiltti vai jämpti

Kukaan ei halua olla vaivalloinen ruokavieras. Jos haluaisikin syödä terveellisesti ja vaikkapa laihduttaa, tyytyy ehkä aluksi vain syömään sitä mitä tarjotaan. Jos kuitenkin on jo tehnyt ruokamuutoksia terveelliseen suuntaan, ajan mittaan alkaakin tuntea virkistyvänsä, voimistuvansa ja ehkä paranee sairaustilastakin. Silloin alkaa harkita, kannattaako olla kiltti ja syödä samaa kuin muut ja hankkia itselle väsymys, turvotus ja ehkä kipeä olo. Siitä on juhlamieli kaukana. Erilaisista ruokahimoista vaivoin jo vapauduttuaan joutuu ehkä ojasta allikkoon, jos ajattelee ottavansa "tämän kerran" jotain, joka sitten koukuttaakin uudestaan. Kaikilla ei ole näin. Jotkut voivat juhlissa syödä vapaammin ja voivat silti kohtuullisen hyvin, eikä kaikkien tarvitse kotimatkalla koukata kioskin kautta.

Tuo leikattu raakasuklaakakunpala on jo ateria.

Ovat omat ruokavalinnat sitten eettisistä, ekologisista tai terveydellisistä syistä johtuvia, voimme luonnollisesti sillä ruoalla paremmin kuin tavallisella kaikkea sisältävällä sekaruoalla, ainakin jos olemme pitäytyneet omalla linjallamme jo jonkin aikaa. On kasvamisen paikka pitää kiinni linjastaan ja pysyä rauhallisena eri ruokatilanteissa. Kenenkään ei tarvitse alkaa perustella ja selvittää valintojaan edes toisten sellaista tivatessa. Vegaanin tai raakailijan ei pidä imeä ärtyneiden kanssasyöjien tai ruoanlaittajien ärtyneitä tunnetiloja itseensä. Tunnetilat olkoot jokaisen omia. Joulu on tärkeänä pidetty perinteinen suku- tai perhejuhla. Jos teet selväksi, että et syö eläinperäisiä aineksia, siitä luultavasti jotkut loukkaantuvat tai hämmentyvät. Kuitenkin kun asian kerran on selvittänyt ja tarvittaessa auttaa juhlien ruoanlaittajia joko kokkaamalla, lähettämällä reseptejä tai tuomalla ehkä itse aluksi omat ruokansa, tilanne tasaantuu ajan myötä. Ja jos kaikille tarjottavat juureslaatikot on tehty kasvikermaan, sitä kukaan tuskin huomaa! 

Ravintolassa
Jos haluat syödä ravintolassa vegaani- tai raakaruokaa, on parasta ottaa etukäteen selville mahdollisuuksista. Monilla ravintolaketjuilla ja ravintoloilla on netissä omat sivut, joilta löytyy ruokalista sekä merkinnät esim. ruokalajien gluteenittomuudesta ja vegaaniudesta. Useimmilla ravintoloilla ei ole vegaani- tai raaka-aterioita. Silloin täytyy vain valita ruokalistalta jokin annos ja kysyä, miten se keittiössä muutetaan täyttäväksi vegaaniateriaksi. 
 
Ravintolassa saatetaan sanoa, että annoksesta voidaan tehdä vegaaninen jättämällä eläinpitoiset ainekset pois. Se ei kuitenkaan riitä eikä sitä pidä hyväksyä. Kannattaa kysyä, millä tavalla annos tehdään ruokaisaksi ja maistuvaksi. Jos henkilökunta vaikuttaa neuvottomalta, voi ehdottaa, että annos koottaisiin usean ruokalajin - ehkä alkupalojen - täyttävistä aineksista. Etnisissä ravintoloissa tällaisia vaihtoehtoja saattaa olla muita enemmän, kasvistahnoja, dippejä ym. 
 
Raaka-ateria on haastavampi. Ehkä lähimmäs kelvollista ateriaa pääsee, jos neuvoo tekemään salaatin, jossa on mukana täyttäviä aineksia kuten kuivatomaattia, siemeniä ja oliiveja. Jos on valmis joustamaan keitetyn suuntaan, voi saada vaikka hyvän öljy- ja yrttipohjaisen perunasalaatin, jossa on tuoreaineksia sekä ehkä kikherneitä tai papuja. 
 
Ruokailuihin kannattaa mahdollisuuksien mukaan valmistautua etukäteen meilaamalla ravintoloihin ja kysymällä, miten se voisi ruokkia seurueesi (vaikka olisit ainoa). Voit kertoa mainostavasi iloisesti Facebookissa ja blogissasi sellaista ravintolaa, joka palvelee vegaania/raakailijaa. Jos valmistautuminen ei ole mahdollista ja haluaa mennä ravintolaan vaikkapa ystävätapaamiseen, voi ravintolaan viedä mukanaan yksinkertaista salaattia täydentäviä aineksia, kuten pähkinöitä, liotettua merilevää tai sitä kuivatomaattia. 
 
Jos on menossa tilaisuuteen, jossa on ruokailu, kannattaa kertoa päiviä aiemmin ruokavaliostaan suoraan keittiömestarille, ei millekään välikädelle! Ruokavalio täytyy tehdä hyvin selväksi ja kysyä, millaista ruokaa voidaan järjesteää. Jostain syystä useilla kokeilla on käsitys, että vegaaniruokaa haluavat ovat laihduttajia. Usein olen saanut vetisiksi ylikeitettyjä pakastevihanneksia kun toisille on tarjottu juhla-ateria. Kun olen jäänyt nälkäiseksi, olen sitten pitänyt huolen, että ei ainakaan jano pääse yllättämään... näin joskus ennen.

Facebookissa on ryhmä nimeltä Paskaa vegaaniruokaa. Se toimii varaventtiilinä huonoa ruokaa saaneille vegaaneille. Annoksista kerrotaan kuvien kanssa. Paraikaa on menossa kilpailu. Voittajaravintolat tulevat saamaan kyseenalaisen "kunniamaininnan".

Kutsuille, kylään
Jos kutsuja ei ennestään tiedä ruokavaliostasi, kerro siitä. Jokainen haluaa olla hyvä emäntä/isäntä ja järjestää jokaiselle tarjottavaa. Voit kertoa summittaisen ohjeen johonkin täyttävään yksinkertaiseen salaattiin, jonka valmistamiseen ei tarvita tehosekoitinta (kaikki tehosekoittimen omistajatkaan eivät osaa laitettaan käyttää).
 
Voi tietenkin viedä mukanaan omat ruoat. Jos haluaa joskus olla oikein fiksu, voi tehdä niin ison annoksen, että sen voi panna tarjolle kaikkia varten, mutta pidemmän päälle tämä on aika ankea ja kalliskin ratkaisu. Voi myös tarjoutua auttamaan kutsujen järjestäjää tulemalla keittiöön laittamaan ruokaa ja sillä tavoin saada laitettua itselleen ruokaa talon tarvikkeista. Ylipäätään on hyvä, jos ei lähde ravintolaan tai kutsuille kovin nälkäisenä, vaan hieman ravittuna.  

Moni vegaani on sivustoilla kertonut vieneensä juhliin itseään varten tarkoituksella niin upeat ja runsaat sapuskat, että muu juhlaväki olisi halunnut käydä kiinni niihin!

Ihmiset puhuvat usein ruoasta. Jos jaksamme edes silloin tällöin tuoda esille omaa näkemystämme, on mahdollista tapahtua muutoksia, varsinkin jos ihmiset saavat maistaa herkullisia vegaaniruokia.