keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Kaali-kerkkäsalaatti

On kuusenkerkkien poiminta-aika. Kerkkiä voi syödä, kun ne vielä ovat pehmeitä. Kerkissä on paljon C-vitamiinia ja muita ravintoaineita.


 Kuuluu olevan flunssaakin liikkeellä. Kerkkäteestä saa apua oireisiin.1 rkl tuoreita kerkkiä ja mukillinen kuumaa vettä. Antaa muutama minuutti hautua.


Kerkissä on kirpeä ja melko voimakas pihkainen maku. Ne menevät kuitenkin mukavasti salaattiin. Ananas ja kaali ovat klassinen yhdistelmä. Siemenet tuovat proteiinia ja täyttävyyttä ja kuivatomaatti täyttävyyttä ja vahvaa makua. Pelkkä hapankaali on useimmin käyttämäni salaatinkastike. Kuivatomaattien sijasta tai lisäksi voisi olla tuoretomaattia, lisäksi voisi olla myös jotain raastetta, lehtivillivihanneksia, paprikaa, purjoa, omenaa ja/tai oliiveja. Ynnä mausteita. Tämmöinen tällä kertaa, ja määrät ovat noin-määriä:


1 dl muutaman tunnin lionnutta auringonkukansiementä (tai kurpitsansiementä)
iso lautasellinen pilkottua keräkaalia
n. 1½ cm:n levyinen ananaskiekko
3/4 dl hapankaalia tai muita hapankasviksia
n. 3/4 dl kerkkiä
n. ½ dl aurinkokuivattua tomaattia palasina
2 tl soijakastiketta

Sekoita soijakastike siemeniin. Marinoituvat vähän sen aikaa kun teet salaattia. Siemeniin voi lisätä myös mausteita kuten basilikaa, mustapippuria ja valkosipulia. Sitruunaa joku ehkä salaattiinsa haluaa myös.

Kerkkiä voi sekoittaa myös hedelmä-marjamikseihin. Jos sekoitat kerkkiä tehosekoittimessa tai monitoimikoneessa tai muussa hakettimessa, sekoita riittävän pitkään, jotta kerkät eivät jää tikuiksi.