perjantai 13. kesäkuuta 2014

Kalsiumpitoinen raparperipirtelö

Suomalaiset kantavat huolta raparperin syönnistä. Raparperi sisältää oksaalihappoa, joka kuluttaa kalsiumvarastoja ja aiheuttaa kuulemma luukadon alta aikayksikön. Siksi on aina kehotettu nauttimaan raparperin kanssa maitotuotteita, jotka siis sisältävät kalsiumia.

Kalsiumin saannista kehotetaan edelleenkin huolehtimaan syömällä paljon maitotuotteita. Jostain syystä kuitenkin maissa, joissa käytetään eniten maitotuotteita - Suomi, Ruotsi, Britannia, Irlanti, Hollanti, Unkari ja USA - esiintyy paljon myös osteoporoosia. Osteoporoosia sen sijaan ei esiinny erityisen paljon maissa, joissa käytetään niukasti maitotuotteita kuten esim. Japani. Suuri osa maailman ihmisistä ei aikuisina käytä maitoa eikä heidän elimistönsä edes kestäisi sitä.

Raparperikausi on lyhyt. Raparperia moni tuskin syö monta vartta kerralla ja joka päivä. Kalsiumia saa monesta lähteestä. Maitotuotteita käyttämättömät eivät myöhemmällä iällä romahda kasaan luiden hajoamisen takia. Kasvituotteissa on kalsiumia hyvin imeytyvässä muodossa. Kun syö esim. kaalia, lehtivihreäpitoisia kasviksia, siemeniä, pähkinöitä, ituja ja kinoaa sekä monipuolisesti muita kasviksia, saa paljon kalsiumia. Lasillisessa vettä, johon on sekoitettu teelusikallinen kelp-merileväjauhetta, on monin verroin enemmän kalsiumia kuin lasillisessa maitoa. Samoin on seesaminsiemenistä tehdyssä maidossa.

Runsas kalsiumin saanti ei takaa luiden hyvää kuntoa. Käyttääkseen hyväksi kalsiumia keho tarvitsee myös D-vitamiinia. Minulla on tapana sanoa, että koko paketin pitää olla kunnossa. Tarvitsemme kaikki välttämättömät ravintoaineet, jotta elimistö toimisi hyvin.

Kalsiumin ja muiden ravintoaineiden täytyy myös imeytyä elimistöön. Kalsiumvarastoja verottavat ja luustoa haurastuttavat (ja muutenkin keholle vahingollisia ovat) kahvi, kokis, urheilujuomat ja alkoholi, liika proteiinin ja suolan saanti, tupakointi ja monet lääkkeet.

Luuston kunnon takia on myös tarpeen liikkua reippaasti. Tärähtelevä ja ponnisteinen liikunta on hyväksi.

Sitten siihen pirtelöön, tai oikeastaan puuroon. Se on melko jogurttimainen. Voit lisätä siihen vettä, jos haluat siitä ohuemman.

Seesaminsiemenissä on runsaasti kalsiumia. Siemeniä täytyy kuitenkin liottaa 8 h, jotta elimistö pystyisi hyödyntämään kalsiumin.



1½ dl raparperipaloja
1 - 1½ dl mansikoita, tuoreita tai pakastettuja
1 dl yön yli liotettuja seesaminsiemeniä, mieluiten kuorellisia
2 banaania
vaniljaa
(½ rkl macajauhetta)
1½ dl vettä

Kaada siementen liotusvesi pois ja huuhtele siemenet. Jos otat mansikat pakkasesta, anna niiden ensin selvitä huoneenlämmössä pahimmasta kohmeestaan varttitunti. Sekoita ainekset tehosekoittimessa hyvin.

Raparperiruokaa on tullut tehtyä viime aikoina melkoisasti, mistä osoituksena useita postauksia blogissani. Tällä kertaa laajensin taideosastoon ja veistelin raparperista vielä hupaisia koristeita.

               Pari kesää sitten kuvasi tämän Mikko Luoto raparperitaivaassa.