torstai 5. kesäkuuta 2014

Mitä aurinkovoiteiden sijasta?

En halua levitellä aurinkosuojakemikaaleja ihooni. Voiteesta suuri osa menee imeytymisen mukana myös verenkiertoon ja leviää sitä kautta koko elimistöön. Kaikkien kemikaalien vaikutusta terveydellemme emme edes tiedä. Uskon, että se mikä ei ole terveydelleni hyväksi, on sille vahingoksi. Joku on sanonut, että voiteiden täytyisi olla niin luonnollisia (eli oikeasti vain luonnon raaka-aineita sisältäviä), että niitä voisi vaikka syödä.

Toinen syy, miksi en halua käyttää teollisia aurinkovoiteita, on voiteiden valmistamisen kuluttavuus palloamme kohtaan. Jotta voi valmistaa voiteita, pitää rakentaa tehdas. Sitä varten hakataan puustoa, peitetään maata asfaltilla joka tappaa elämän ikuisesti altaan. Käytetään luonnonvaroja tehtaan rakentamiseksi, tehdään laboratorioita, pahimmassa tapauksessa kidutetaan eläimiä, käytetään jälleen luonnonvaroja mainostamiseksi esim. lehdissä ym. Voiteisiin sekoitetaan paljon myös vettä, ja näitä vesipitoisia tuotteita kuljetellaan kauppoihin pitkin maailmaa ja aiheutetaan pakokaasuja.

Ennen raakailijaksi siirtymistä paloin herkästi ja usein. Miten siis suojautua auringolta?

1. Karoteeni. Teen lähes joka aamu mehulingolla tai -puristimella ison tuoremehun. Käytän pääasiassa vihanneksia. Mehuna kautta kasvisten karoteenista imeytyy elimistöön suurempi osa kuin jos pureskelisi esim. porkkanaa. Pureskelemalla ruoan saa vain karkeaksi massaksi, kun taas mehustin rikkoo ruoan kunnolla. Ravintoaineiden imeytyminen on myös täydellisempää, koska mehussa ei ole mukana kuitua. Karoteeneja on mm. porkkanassa, paprikassa, bataatissa, tomaatissa ja monissa vihersalaateissa - mahdollisimman tummanvihreissä - ja tietenkin villivihanneksissa. Karoteeni on A-vitamiinin esiaste. A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, mutta karoteenia ei voi saada liikaa, koska elimistö käyttää karoteenia vain tarpeen mukaan ja hylkää lopun, päinvastoin kuin A-vitamiinia. Joidenkuiden ihmisten iho muuttuu kellertäväksi erittäin runsaan karoteenin nauttimisesta. Ilmiötä kutsutaan karotenoosiksi, mutta se merkitsee vain kellerrystä. terveydelle se on harmiton. Karoteenin imeytymistä parantaa vielä öljy, joten mehuun voi lorauttaa tilkan öljyä. Mehuttamisen aloittamisen jälkeen en ole juuri palanut auringossa, joskin vältän ylenpalttista auringossa oloa. Sen sijaan rusketun helpommin, enkä ole talvellakaan olmin värinen, kuten olin ennen raakailua.
                                                                                                        
2. Raakakookosöljy suojaa osaltaan auringossa palamiselta. Sen pitää imeytyä kunnolla ihoon ennen ulos menemistä, jottet paista ihoasi. Jotkut saavat sillä suojan pitkäksikin aikaa, mutta me olemme yksilöitä.

3. D-vitamiinin riittävä saanti. Suomessa sitä on hyvä ottaa lisäravinteena ympäri vuoden.

4. kaikkien ravinteiden riittävä saanti. Raakaravinto on hyvin ravinnetiheää ruokaa, ei tyhjää mahantäytettä.

5. En ole kokeillut itse, mutta jotkut sekoittavat kookosöljyyn vähän laventeliöljyä. Joku kehottaa huolehtimaan riittävästä sinkin saannista. Hyvä kehotus suomalaisille, joista monella on sinkinpuute.

6. Kaikki tietävät kehotuksen välttää auringossa oleilua klo 10-14-16 välillä ja suojaamaan itsensä vaatteilla. Minulle hyvä auringonsuoja on, että olen vihdoin vapautunut aurinkoriippuvuudestani. Vielä muutama vuosi sitten menin aina tilaisuuden tullen jo maaliskuussa parvekkeelle, koska nautin lämmössä ja voimakkaassa valossa oleilusta. Ennen ekologisten asioiden tultua minulle tärkeiksi lensin monta kertaa vuodessa ulkomaille lomalle, usein paikkaan jossa sai enemmän aurinkoa kuin Suomessa (joten saan koko loppuelämäni yrittää hyvittää isokenkäistä hiilijalanjälkeäni).

Onkos muita hyviä auringonsuoja-apuja?

Tässä karoteeni- ja ravinnepitoinen maukas keitto, josta tykätään raakaravintokursseillani. Ohjeen mukailin kirjastani Hellaton kokki: raakaravintoa kasviksista. Yksi annos suurisyöntiselle, kaksi piensyöjälle.

 

Tulisempi soppa

3 tomaattia
porkkana
pari sellerinvartta
paprika
4 aurinkokuivatun tomaatin puolikasta, valuta mahdollinen öljy pois
1 tl curryä
ripaus cayennepippuria
vettä jos haluat ohentaa keittoa
päälle avokadokuutioita jos haluat

Sekoita ainekset tehosekoittimessa avokadoa lukuun ottamatta.