lauantai 14. kesäkuuta 2014

Kinoapuurossa hyvät proteiinit

Kinoapuuro kannattaa. Monet lapsetkin tykkäävät. Kinoapuuron suutuntuma on rakeinen, ei limainen. Kinoa sisältää kaikki välttämättömät aminohapot eli se on täydellinen proteiini. Lisäksi se sisältää paljon mineraaleja ja on mm. hyvä rautalähde. Kinoa on gluteeniton.

Tuli idätettyä liikaa kerralla. Ituja voi kyllä pakastaakin, mutta keitin nyt kinoaniduista aamupuuron Bicalle, ja itsekin söin.

Söin kinoapuuroa ensimmäisen kerran joskus Lontoossa vegaanisessa kahvilassa aamiaiseksi. Se tarjoiltiin vaahterasiirapin kanssa ja maistui pähkinäiseltä, paahteiselta, herkulliselta. Keitettyä kinoaa voi käyttää myös pastan, perunan ja riisin asemesta. Kinoaa ei siis tarvitse idättää ensin, vaan kuivattu kinoa valmistuu nopeasti puuroksi tai lisäkkeeksi.


Pussin tai paketin kyljessä lukee keitto-ohje mutta tässä vielä:

1 osa kinoaa
2 osaa vettä
suolaa

Huuhtele kinoa kylmässä vedessä hyvin, jotta kitkerä saponiini lähtee siemenen pinnasta. Keitä vesi, lisää kinoa ja keittele kannellisessa kattilassa varttitunti hiljalleen. Katkaise lämpö ja anna vielä hautua, jos kaikki vesi ei ole imeytynyt.

Kuumassa puurossa suli punaherukoita. Lisäsin myös tunnin verran liotettuja rusinoita sekä marinoitua raparperia. Koska syön ruokani pääasiassa raakana, marinoin raparperin pehmeäksi kuivurissa.

Marinoitu raparperi
litra kuorittuja raparperipaloja
½ dl vaahterasiirappia (ei ole raakaa)
Kuivata kuivurissa 8 h. Raparperista irtoaa ensin paljon nestettä, mutta kuivatuksen aikana se osaksi haihtuu. Raparperi pehmenee ja makeutuu herkulliseksi.

En hanki tehdasruokia vaan laitan Bicalle itse ruoan. Tällä kertaa sen aamupuurossa oli kinoan lisäksi ohueksi raastettua porkkanaa, hapankaalia, vähän luomujauhelihaa, hamppurouhetta, kylmäpuristettua rypsiöljyä, klorellaa ja oluthiivaa. Ruokahetki on harras hetki.